Zawory pneumatyczne

W latach sześćdziesiątych wiodły prym w motorach marki Honda, odnalezione właśnie przez tę jednostkę. W tej chwili wypierają pozostałe grupy hamulców rowerowych, nawet szablonowe szczękowe cantilever. Z pewnością największą rolę w priorytetach konsumentów odgrywa cena, bo zawory pneumatyczne są najtańsze. Wadą sprzętu jest prędkie zużycie klocków, wskutek tego należy wymieniać je dosyć niejednokrotnie. Mechanizm opiera się na zacisku, złożonym z dwóch filcowych lub gumowych klocków, odnajdującymi się prostopadle do obręczy felgi. Linka obowiązkowa za hamowanie dzieli się w kształcie litery V w kierunku klocków, zatem stąd pochodzi nazwa hamulców V-brake. Przyrządy mogą działać sprawnie jedynie oraz wyłącznie w przypadku, gdy parametry są słusznie ustawione, a klocki wykazują niesłychanie wysoką jakość. Inny rodzaj hamulca V-brake, nowszy model, różni się tym, że wraz z linką przypomina małą literę h. Hamulce tego rodzaju nie znajdują zastosowania w rowerach szosowych ze względu na zbyt obszerną moc, a też opory aerodynamiczne, które intensyfikują się przy jeździe na rowerze innym niż MTB.